ROBOTIX C360, molt més que robots

A ROBOTIX Hands-on Learning sabem que incorporar la robòtica a l'aula pot ser tot un repte per als centres educatius. Per això hem desenvolupat ROBOTIX C360, una solució integral que neix per a respondre a les necessitats reals de docents i equips directius. En aquest post, t'expliquem com aquest programa pot transformar l'ensenyament del pensament computacional i les competències digitals en el teu centre, amb tranquil·litat i resultats mesurables.
Els principals reptes en implantar robòtica a l'aula
Durant anys, hem escoltat professors i coordinadors expressar les mateixes preocupacions:
- Com mesurar i avaluar l'aprenentatge de competències digitals de manera objectiva?
- Com vincular la robòtica amb el currículum oficial i estructurar l'aprenentatge progressivament?
- Com integrar la robòtica de manera transversal en tot el centre i que tots els docents puguin participar?
- Com afrontar la inversió inicial en equips i materials?
- On trobar temps i formació per a adquirir les competències digitals necessàries?
Aquestes barreres no sols et sonen familiars, són reals i freqüents en el 93% dels centres segons un estudi recent de la Fundació Scientia.
Canviem el paradigma
Tradicionalment, molts projectes de robòtica educativa han començat centrant tota l'atenció en els robots en si mateixos: quin model comprar, quin programari utilitzar, i quines activitats concretes fer amb aquest robot. No obstant això, aquest enfocament presenta diverses limitacions importants.
En primer lloc, els robots solen venir amb el seu propi entorn de programació, activitats i metodologies específiques, que en molts casos no estan connectades entre si. Això genera que si un centre treballa amb diferents marques o models, s'usin diferents programes i llenguatges de programació que no guarden relació ni continuïtat. Per a l'alumnat, això implica que cada curs o etapa educativa pot ser un “reinici” total, sense poder aprofitar ni consolidar l'après. A més, per al professorat és difícil fer un seguiment real del progrés i desenvolupar un pla educatiu estructurat i coherent.
D'altra banda, moltes vegades aquestes activitats amb robots no estan directament vinculades al currículum oficial ni a les competències digitals que l'alumnat ha d'adquirir. Això pot portar al fet que la robòtica quedi com una activitat extra, desconnectada del que realment s'avalua i es considera clau en l'educació formal.
Aquí és on ROBOTIX C360 proposa un canvi profund i necessari.
En lloc de començar pels robots, comencem per les competències digitals que l'alumnat necessita desenvolupar avui per a estar preparat per al futur: pensament computacional, resolució de problemes, treball en equip, creativitat i maneig d'eines digitals.
Per a facilitar aquest desenvolupament, dissenyem situacions d'aprenentatge específiques que reflecteixen reptes reals i que estan vinculades directament al currículum educatiu oficial (LOMLOE, IB, ICT). Això permet que l'alumnat aprengui no sols a usar la tecnologia, sinó a pensar i actuar amb ella com una eina per a resoldre problemes, prendre decisions i col·laborar.
Però a més, per a assegurar continuïtat i progressió, ROBOTIX C360 utilitza un únic entorn de programació — EasyCode®— que serveix per a totes les etapes educatives, des de Primària fins a Secundària. Aquest entorn és escalable: en les etapes inicials es pot programar amb blocs, i en etapes superiors es pot avançar a Python, adaptant-se així al ritme de cada alumne.
Què significa tot això en la pràctica?
- Que l'aprenentatge és progressiu i coherent: el que aprenen els alumnes a Primària es connecta i amplia a Secundària, sense salts abruptes.
- Que el professorat treballa amb un sistema unificat, que facilita la planificació i el seguiment, i elimina la fragmentació.
- Que es poden utilitzar els robots més adequats per a cada nivell o activitat, ja que l'entorn EasyCode és compatible amb diferents marques i models (LEGO® Education, Makeblock, etc.).
- Que la robòtica deixa de ser un afegit o una activitat 'extra' i passa a formar part del currículum de manera transversal i alineada amb els objectius educatius.
- Que s'eliminen les barreres tecnològiques i formatives, facilitant la implantació i el coneixement digital.
En definitiva, ROBOTIX C360 no contempla només robots o un conjunt d'activitats de robòtica aïllades, sinó una solució integral que prioritza el desenvolupament de competències reals i duradores, amb continuïtat i connexió curricular.
Un entorn d'aprenentatge adaptatiu i curricularment alineat
Amb ROBOTIX C360, el professorat disposa de:
- Un currículum complet alineat amb la LOMLOE (i també amb IB o ICT) per a Infantil, Primària i Secundària.
- Activitats progressives, amb un entorn de programació únic: EasyCode®, que permet programar per blocs o en Python.
- Activitats desconnectades a Infantil per a preparar el pensament computacional sense necessitat de dispositius electrònics.
Això facilita atendre el ritme de l'alumnat, amb reptes progressius i control total per al docent.
Formació, guies i acompanyament pedagògic continu
Sabem que molts docents temen no tenir coneixements tècnics o temps per a formar-se. Per això, ROBOTIX C360 conté:
- Planificació curricular completa: tot el contingut ja estructurat, no has de crear res des de zero.
- Guies didàctiques detallades: prepara les teves sessions en minuts amb objectius, competències i passos clars.
- EasyLesson®, l'eina basada en IA per a personalitzar les activitats a les necessitats de la teva aula, fins i tot integrant continguts transversals com a música o els ODS.
- Capacitació metodològica asíncrona que permet formar-te al teu ritme i amb suport continu.
Però el veritable valor afegit és l'acompanyament pedagògic: cada centre té un assessor pedagògic assignat, que realitza seguiment proactiu, visites, formació i suport durant tot el curs per a garantir l'èxit del projecte, fins i tot davant canvis de professorat.
Avaluació automatitzada que facilita el teu treball
Avaluar robòtica és un dels majors desafiaments per als docents. ROBOTIX C360 incorpora:
- Un sistema d'avaluació automatitzada alineada amb el currículum.
- Informes en temps real per a seguir el progrés de cada alumne.
- EasyCorrect 2.0®, un sistema basat en intel·ligència artificial que corregeix automàticament el codi que programen els estudiants, estalviant hores de treball i permetent dedicar més temps a acompanyar l'aprenentatge.
Equipament garantit sense inversió inicial ni preocupacions
Un altre punt crític és la inversió en robots. Amb ROBOTIX C360 incloem des del primer dia tots els kits necessaris:
- Robots LEGO® Education (LEGO® SPIKE Essential, LEGO® SPIKE Prime, LEGO® EDUCATION Science)
- Makeblock (mBot2, Codey Rocky, mTiny)
- Equipament complementari com a impressores làser xTool per a Tecnologia i Digitalització en Secundària
A més, garantim la ràtio òptima robot-alumne, perquè cada grup petit tingui el seu robot i l'experiència sigui realment pràctica. El manteniment i la reposició de peces estan inclosos, amb la tecnologia EasyBricks 2.0® que facilita identificar les peces que falten. I amb les actualitzacions o nous robots, el teu centre sempre estarà a l'avantguarda sense costos extres.
Vols implementar ROBOTIX C360 al teu centre?
No necessites coneixements previs ni grans inversions inicials, consulta la informació aquí: www.robotix.es/robotixc360 o contacta amb nosaltres per a una demostració personalitzada.
I tu? Vols que t'acompanyem en aquest camí cap a una educació de qualitat i per a tot l'alumnat?