La meva cistella
No hi ha més articles a la teva cistella
Impacte de la IA Generativa en l'alumnat

Imatge generada amb ChatGPT model 4o
La Intel·ligència Artificial (IA) generativa està transformant l'educació, originant tant oportunitats com inquietuds. L'estudi titulat Understanding the Impacts of Generative AI on Children: A Study on the Effects of AI Tools in Education, realitzat per l'equip de recerca de The Alan Turing Institute, analitza com aquestes tecnologies impacten el desenvolupament cognitiu, el benestar emocional i les habilitats crítiques en la infància. Els autors de l'estudi van explorar com eines com ChatGPT i DALL-E afecten la creativitat, l'aprenentatge i el pensament crític dels menors, proporcionant valuoses perspectives sobre la seva influència en l'educació primària.
1. L'ascens de la IA Generativa: una eina educativa?
L'estudi va revelar que prop del 22% dels nens i nenes d'entre 8 i 12 anys han utilitzat eines d'IA generativa, com ChatGPT, la qual cosa subratlla el creixent ús d'aquesta tecnologia en l'àmbit educatiu. Entre els usuaris, la majoria (72%) accedeix a aquestes eines almenys una vegada al mes. La IA generativa s'usa principalment per a donar suport a activitats creatives, com la creació d'imatges, i per a la cerca d'informació. No obstant això, també es troba en jocs digitals i plataformes educatives, la qual cosa demostra la seva versatilitat en l'aprenentatge.
2. Preocupacions de famílies i docents: està la IA generativa preparada per als menors?
Malgrat el potencial de la IA generativa, famílies i docents expressen la seva preocupació pels riscos associats amb el seu ús. El 82% de les famílies està preocupat per l'exposició dels seus fills a informació inapropiada o inexacta generada per aquestes plataformes. Aquest tipus de contingut podria influir negativament en l'aprenentatge i la percepció de la realitat dels menors. A més, el 77% de les famílies manifesta que no se senten còmodes amb la quantitat de dades errònies als quals l'alumnat podria tenir accés en usar IA sense supervisió adequada.
3. Desenvolupament cognitiu: és una amenaça per al pensament crític?
Un dels temes més debatuts en l'estudi és l'impacte de la IA en el desenvolupament del pensament crític i les habilitats cognitives. Un 76% de les famílies i docents tem que la IA generi una dependència excessiva, on l'alumnat confiï cegament en la informació proporcionada sense qüestionar-la. Això planteja un desafiament important: la IA podria ser una eina que, en lloc de fomentar l'autonomia intel·lectual, acabi suplint el judici crític de l'alumnat. Al seu torn, molts educadors informen que una part considerable d'aquest utilitza la IA generativa per a fer tasques escolars sense processar ni analitzar la informació de manera profunda.
4. Oportunitats per a l'aprenentatge: la IA com a suport al desenvolupament d'habilitats toves
L'estudi també subratlla els beneficis de la IA generativa, especialment en el desenvolupament de competències digitals clau per al futur. Eines com ChatGPT i DALL-E permeten l'alumnat interactuar amb tecnologies avançades i participar en activitats que fomenten la creativitat i la resolució de problemes. Aquestes interaccions no sols reforcen competències tècniques, com la programació i la lògica computacional, sinó que també desenvolupen habilitats essencials per a abordar problemes complexos, la qual cosa al seu torn potencia el pensament crític i creatiu dels estudiants en un entorn digital. No obstant això, l'estudi insisteix en la necessitat d'un enfocament equilibrat que fomenti una comprensió crítica de la tecnologia, en lloc d'utilitzar-la únicament com una eina automàtica per a completar tasques.
Conclusió de l'estudi
L'estudi de The Alan Turing Institute posa de manifest alguns dels beneficis i dels riscos de l'ús de la IA generativa en l'educació. Una de les principals conclusions de la recerca va ser que les tecnologies d'IA generativa poden ser beneficioses quan es desenvolupen de manera segura i responsable. No obstant això, encara que aquestes tecnologies ofereixen una àmplia gamma de possibilitats per a enriquir l'aprenentatge, la seva implementació ha de ser acuradament estudiada per a evitar impactes negatius en el desenvolupament cognitiu i el benestar de l'alumnat. A mesura que la IA continua avançant, serà necessari integrar en els currículums educatius un enfocament adaptat que prepari a la infància per a usar aquestes eines de manera crítica i responsable.
I tu, creus que el teu alumnat té una actitud crítica enfront de la IA generativa?
The Alan Turing Institute (2025) Understanding the Impacts of Generative AI on Children.