Educació STEM a la universitat: estem educant per al futur?

L'informe “STEM in Higher Education”, desenvolupat per Cengage amb Shift Insight, ofereix una radiografia completa de com el professorat d'STEM a Europa, Orient Mitjà i Sud-àfrica està enfrontant els reptes actuals de l'educació superior. La conclusió? La innovació, la personalització i la connexió amb la realitat professional són més importants que mai.

1. Educació més personalitzada

Encara que els mètodes tradicionals com les classes magistrals segueixen presents, el professorat aposta cada vegada més per estratègies interactives: des de quizzes en directe, plataformes LMS, fins a l'ús d'intel·ligència artificial i ludificació. De fet, el 81% afirma que la tecnologia ha facilitat la seva labor docent.

L'estudi també revela una demanda urgent de recursos digitals actualitzats, accessibles i eficaços. Molts docents tenen dificultats per a accedir a materials de qualitat que realment donin suport al seu ensenyament. Reclamen més disponibilitat de llibres, recursos multimèdia i plataformes adaptades a diferents estils d'aprenentatge.

El professorat valora especialment les eines que:

  • Permeten l'autoaprenentatge.
  • Són accessibles des de diferents dispositius (inclosos mòbils).
  • Ofereixen retroalimentació instantània.

A més, l'informe deixa clar que els principals reptes no estan relacionats amb el nombre d'alumnes, sinó amb la seva diversitat, motivació i preparació per al món real. Tal com mostra el gràfic, els docents assenyalen com a principals preocupacions la gestió de diferents necessitats educatives i el manteniment del compromís de l'alumnat.

Principals reptes assenyalats pel professorat universitari STEM en països EMEA (Cengage & Shift Insight, 2024).

2. Avaluació més enllà de l'examen

Un dels eixos clau de l'informe és la transformació de l'avaluació. Encara que els exàmens tradicionals encara s'utilitzen, el professorat ha incorporat formes més dinàmiques i formatives d'avaluació: projectes, presentacions, diaris de reflexió, avaluació entre parells i treballs col·laboratius.

Aquestes estratègies permeten mesurar no sols coneixements, sinó competències com el pensament crític, la comunicació i l'aplicació pràctica. Una dada reveladora: el 59% del professorat prefereix mètodes informals o mixtos d'avaluació, reflectint una tendència clara cap a la personalització i l'avaluació contínua.

Això sí, els reptes persisteixen: dissenyar instruments justos, inclusius i que realment mesurin l'aprenentatge els continua semblant complex. 

3. Tecnologia amb propòsit, no com a fi

La integració tecnològica és la clau, però no està exempta de desafiaments. La manca de recursos, la bretxa digital i la formació insuficient són barreres comunes. Malgrat això, tant professorat com alumnat coincideix en la importància de comptar amb eines accessibles, mòbils i adaptades a diferents estils d'aprenentatge.

4. Preparación para el mundo laboral

Els títols ja no basten. El professorat EMEA destaca que soft skills com la col·laboració, el lideratge o la resiliència són tan rellevants com els continguts tècnics. L'informe subratlla que el contingut acadèmic ha de complementar-se amb experiències pràctiques, desenvolupament d'habilitats transversals i interacció amb professionals reals. Projectes vinculats a empreses, certificacions o mentories són clau per a tancar la bretxa entre universitat i empresa.

5. La IA a l'aula: potencial i preocupació

La intel·ligència artificial és vista com una eina amb gran potencial educatiu, però també amb riscos si no es regula bé. L'informe destaca la necessitat de crear un marc ètic, formar a l'alumnat i fomentar el pensament crític davant l'ús de IA, especialment en contextos d'avaluació.

Conclusió

ROBOTIX C360 comparteix moltes de les claus que destaca aquest estudi: aposta per una educació pràctica, col·laborativa i adaptada als diferents ritmes de l'alumnat; integra la tecnologia de manera significativa; i fomenta el desenvolupament de competències clau com el pensament crític, la creativitat i l'autonomia.

I tu, estàs preparat per a portar l'educació STEM del teu centre al següent nivell?

 

_________________________

Cengage & Shift Insight. (2024). STEM in Higher Education: Exploring Innovative Techniques for Student Success.Cengage. 

Producte afegit a preferits
Producte eliminat de preferits